Tuesday 13 November 2012

Nikah Gantung

Assalammualaikum wbt, excited tak nak baca tajuk ni???? ke aku je excited??? *OVER*

Al-kisah begini, aku ni selalu sangat dengar orang cakap pasal nikah gantung ni, ayat yang selalu aku dengar

"Nikah je dulu, majlis buat kemudian"

Tu jer yang aku faham, dan kebanyakkan student tersangatlah suka nikah gantung ni,,, kenapa????


Aku: wei aku selalu dengar pasal nikah gantung ni, ape ni wei?

TTTT : nape kau tanya tiba-tiba? lain je..

Aku : nak tau je la sebab ramai sangat yang buat macam tu.

TTTT : Nikah gantung ni, die nikah tapi perempuan tu bukan bawah tanggungjawa lelaki tu sehingga lelaki tu dah dapat pekerjaan tetap yang boleh menyara perempuan tersebut.

Aku: habis tu sah ke wei? makna nya dieorang nitak boleh lebih2 la..

TTTT: Hukum sah, kalau lelaki tu dah dapat pekerjaan tetap, perempuan tu tanggungjawab lelaki tu.. kalau lebih2 kira lelaki tu juga bertanggungjawab sepenuhnya atas perempuan tu..

Aku: macam tu ek???

TTTT: yuppp, benda ni kan nak elak berlakunya maksiat..

Aku: mcm tu, okay,,, curious :P


eceeehhhhh curious kunun~~~

dan aku dengan sikap 'curious' nyerr buat research pasal benda ni...


well3, hasil dari penyelidikan aku, Nikah gantung juga dikenali nikah khitbah, kalau ade orang guna perkataan tu jangan ampa nak buat muka blurrr ampa tu lepas tu tanya sah ka, memang mintax penampaq la jawabnyaaaa..

kita tekankan pada kenapa adanya nikah gantung ni~~

SEBABnyaaaa untuk elak kan berlaku nya maksiat, al-maklumlah budak2 zaman sekarang, bukan boleh berenggang dengan BF/GF depa... dah sayang gila kan?? takut kena kebas , better nikah kan??? digalakkan sangat dah tu...

Tetapi harus ingat rukun perkahwinan seperti biasa adanya:

* Suami
* Isteri
* Saksi
* Ijab Qabul

PS: mas kahwin tetap kena bayar okayyyyyy, cuma hantaran tu ditangguhkan dulu :)   tak salah buat macam ni....


dan KENAPA nikah gantung ni???

kita boleh lihat dari segi tanggungan nyer la, korang baca kan perbualan aku dengan member tu??
Kat sini kita boleh lihat yang si suami belum mampu untuk menanggung si isteri sepenuhnya, so langkah paling selamat nikah gantung then tinggal kat rumah parents masing-masing supaya tidak terlebih. Then kalau la mereka ni masih belajar tapi dah gatai sangat nak kahwin, mampukah? so sebab nya masih sama, masih tidak mampu.

last but not least, masing-masing tak dapat nak bagi komitmen penuh kan? so dah sayang giler, "bina masjid" ni sangat digalakkan, so inilah cara terbaik. mungkin ada yang kat luar sana tu ada sebab lain, we don't know kan? so kat sini kita boleh nampak ISLAM adalah agama yang sangat mulia, mempunyai jalan penyelesaian untuk umat nya...






*Menunggu dan terus menunggu *








Kekuatan Hati Adalah Akal Yang Waras

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright© All Rights Reserved ciksombonggila.blogspot.com