Thursday 2 August 2012

Pembaziran Di Bulan Ramadhan

Assalammualaikum wbt, alhamdulillah hari ni hari yang ke-13 kita berpuasa, dah 2 minggu kan? tak sangka dan tak terasa la pulak, mungkin cuaca elok sangat kan. dan tanpa aku sangka, sampai hari ni aku tak menjejakkan kaki ke bazaar!*ayah aku je yang pergi* kenapa? tak excited langsung nak beli pape, almaklumlah dah terbiasa rasanya dari matrik dulu. yelaa bila kita pergi bazaar beli macam2 duit pon membazir kan.?

hihi.. tergugat tak iman korang? kalau tengok malam2 tau la tak kesah, yang tengok siang2 hari tu? banyakkan
makanan? meriah gitu. Bila macam ni banyak pembaziran berlaku, bukan aku cakap dieorang tak boleh berniaga, boleh sangat sebab sumber rezeki yang halal, yang aku maksud kan pembeli, beli sekali beli tibai sapai 20hengget memang la kan. kalau kau makan tak per. ni bila balik jer siap ada makanan pulak kat rumah, lagi2 kalau mak korang yang masak en, ada yang nak tolak air tangan mak ke? confirm tak tolak. bila dah kenyang postponed la konon nak makan lepas terawih, bila balik terawih? bantai online tak pon buat peta kat bantal. dah tergendala, kalau makanan tu elok sampai sahur tak pe la kan, itu pon kalau korang larat nak makan. kalau tak? dah membazir namanya, bazir duit, bazir makanan, bazir tenaga, kurang pahala *tengok perempuan cun2 yang tak tutup aurat kat bazaar tu* .ingat kita nak beli berpada-pada, adik aku pon macam tu bukan dia makan pon kalau beli, nasib baik tahun ni FAMILY aku control sikit kalau die nak beli pape.


teringat pulak masa sekolah  dulu, sekali beli tak payah cakap, nasib baik la berbuka ramai2 kadang2 tu tak habis jugak, membazir sekali gus ayah aku bagi ceramah free punya

ayah: makanan banyak sape nak makan?
aku : simpan esok sahur.
ayah:membazir jer ikot perangai yahudi, 
aku : *diam je la*
ayah: lain kali jangan beli lagi, ibu masak banyak.

haha, sekali aku kena dah.. tapi aku dah pandai dah nak kawal belanja . apa kau ingat aku pon tak membazir macam korang? aku jujur habis ni tau tak de sorok2 punya,.. 

*jangan membazir, syaitan puas tengok nafsu take over job die*

Kekuatan Hati Adalah Akal Yang Waras

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright© All Rights Reserved ciksombonggila.blogspot.com