Wednesday 1 August 2012

Re-post "tetapkanlah iman"

Assalammualaikum wbt, okay kenapa aku tulis re-post sebab post tu aku dah delete.kenapa? diatas sebab tertentu. mungkin post tu agak personal kan? so make it as a general.

mungkinlah member aku dah ada yang baca post tu dan mungkin ada yang geram pulak dengan aku kan. SINCERELY aku tak pernah berniat nak sakitkan hati sesiapa, ya it;s true kita tak boleh puaskan hati semua pihak but kali ni maybe aku akan cuba jaga hati semua pihak. persahabatan kan lebih baik?

so based on my topic, apa yang korang faham tentang tetapkanlah iman? well for me tu adalah general statement yang membawa kepada seribu spekulasi tapi aku nak cerita tentang experience aku, just my experience to remind all of us, tak de niat lain.

As a teenager, aku still ada keinginan untuk bersosial , in a relationship with someone. but aku dah lalui semua tu dan alhamdulillah aku dah ubah semula.

Masa aku in a relationship tu, everything okay because we know our LIMIT . As a muslim we should respect our religion kan? so one day aku terfikir nak UNTIED our relationship tapi seriously aku sayang relationship tu. yela orang kata bukan mudah untuk menerima sebuah hakikat kan?so aku ignore kan perasaan tu sampai la one day after solat, aku dapat petunjuk. memang berat kan? tapi apakan daya aku still nak pertahankan relationship tu, so aku decide tanya kawan aku

Aku: EH kalau kita dpat petunjuk lepas solat, patut ke ikot?
MF : sepatutnya la sebab hati kita lebih tenang lepas solat.
Aku: erm entah lah aku confused la. thanks
MF : kenapa?
Aku:tak de pape nanti aku cerita yer.
MF:buat istikharah.
Aku: *hanya tersenyum*

aku pon ignore kan perasaan tu dulu, because masa tu kan macam2 hal dengan atok sakit. so tak nak serabot, just go on la at the same time sayang nak lepaskan semua.tapi everytime solat pasti terdetik, Dugaan tu Ya Allah.But actually i make an istikharah, but there is no sign , dua kali rasanya but terlalu busy ft malas kan, haha. so just biar dulu.the best thing MF tolong aku siap carikan buku panduan dan tatatertib solat istikharah. she explain everything about istikharah*terharu mak*

dan after going home dan setelah bertungkus lumus di matrikulasi, still the same thing happen, memang berat untuk semua tu tap i try my best untuk tak drag dia sekali. Finally dia faham dan we need to change ourself, because we need to find the real love, not for us but for Allah.

Alhamdulillah until now, still contact each other, walaupun bukan sebagai pasangan kekasih tapi kami tahu apa yang kami buat, Still BERPERANG macam dulu. haha



kenapa? korang rasa aku agak sopan ke dalam entry ni? hahaishhh manusia kan berubah tapi unsur cili perlu diletakkan agar aku pon terasa jugak.erm entry kali ni lain sikit kn? this is the real story. so hopefully semua amik pengajaran macam mana Allah tu nak jaga hambanya :)

*kalau berdebat dengan dia , unfair je rasa , macam debat tergantung. haha because tak tau sape menang*
Kekuatan Hati Adalah Akal Yang Waras

2 comments:

انا مسلمة said...

INSYALLAH ALLAH AKN PERMUDAHKAN SEMUANYA SIS...:)

اسمي نور هذيقه said...

mudah-mudahan sahabat :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright© All Rights Reserved ciksombonggila.blogspot.com